Проект 343 розроблений центральним конструкторським бюро (ЦКБ) по суднам на підводних крилах (СПК) м.Горький (зараз Нижній Новгород) під керівництвом головного конструктора Ростислава Алєксєєва – засновника цілого класу суден на підводних крилах («Ракети», «Метеори», «Комети», «Восходи» та ін.).
Дата затвердження проекту: 07.07.1957р. Головне судно збудоване на ССЗ “Красное Сормово” в 1958 році.
Трохи пізніше тим же ЦКБ по СПК був розроблений Проект 343МЕ (морський варіант).
Головне судно збудоване на Батумському СРМЗ ім. Радянської Грузії в 1959 році, також виробництво катерів було налагоджено на Гомельському ССРЗ ім. 50-річчя Білоруської ССР. Катери проектів 343 і 343МЕ в народі іноді називали “Стріла” або “Крилатка”.
Для свого часу катер “Волга”, як і автомобіль “Чайка”, був недосяжним для приватного володіння. Він використовувався виключно державними організаціями як швидкісне службове або прогулянкове судно.
Катер завжди подобався дівчатам
Не залишився катер “Волга” без уваги тогочасного кіно і телебачення
https://www.youtube.com/watch?v=IBjIGBiq4tg&t=84s
https://www.youtube.com/watch?v=XSw3FsDbMtM
https://www.youtube.com/watch?v=gk8TQmtqpnc
https://www.youtube.com/watch?v=8orDrUGdazQ
https://www.youtube.com/watch?v=0B3nK-k0KzQ (89-90 хвилина)
Корпус клепаный з поперечними реданами і відкритим кокпітом, виготовлений з алюмінієво-магнієвого сплаву АМГ-5В. Панель приладів, руль, радіоприймач та механічний годинник такий, як у автомобилі ГАЗ-21.
Перші серії катерів випускалися з двома окремими пласкими крилами на носі та одним на кормі.
Пізніше було розроблене нове двоповерхове V-образне носове крило на чотирьох стійках. Кормове крило отримало форму W. Ці зміни покращили стійкість катера на ходу і морехідність. У такому вигляді катер випускався до 1986 року включно.
Технічні характеристики
- максимальна довжина – 8,5 м
- габаритна ширина – 1,95 м (морський варіант МЕ – 2,1м)
- висота борта в області міделя – 0,98 м
- висота по габаритам до верхівки вітрового скла – 1,47 м
- водотонажність груженого – до 2000 кг
- корисна вантажопідйомність – 650 кг
- кілюватість днища в області транця – 17,8°
- осадка у водотонажному режимі – 0,85 м
- осадка на крилах – 0,55 м
- пассажиромісткість – 5 чоловік + 1 водій
- максимальна швидкість – 65 км/год
- експлуатаційна швидкість – 50-55км/год
- місткість паливного баку – 80л
- автономне плавання – 160-170км (з двигуном М-652-У)
- морехідність (висота хвилі) на крилах – 0,4 м;
- морехідність (висота хвилі) у водотонажному режимі – 1 м;
“Батумка”
Катер випускався з автомобільними бензиновими конвертованими двигунами трьох модифікацій: М53Ф (75 к/с), М-652-У (80 к/с), М8ЧСПУ-100 (90 к/с ) і комплектувався (в залежності від двигуна) трьохлопатевими гребними гвинтами з дисковим співвідношенням 0,75 та розмірами: 335 х 538мм, 335 х 568мм, 350 х 595мм.
Першим катери проекту 343 почав випускати Батумський суднобудівний завод. Вони комплектувалися двигунами М-652-У (рядна шістка від ГАЗ-52) і кутовими реверс-редукторами УРРП-25. Особливості: виступи по краю палуби, на кормі декоративні крила, як на автомобілі “Чайка”, одна вихлопна труба, важіль перемикання передач справа від сидіння водія, руль і торпедо як у автомобіля ГАЗ-21.
Гомельський завод почав випуск катерів дещо пізніше, комплектувалися вони конвертованими двигунами М8-ЧСПУ (V-образна вісімка об’ємом 4.3л від ГАЗ-53), планетарним реверс-редуктором СРРП-26 і кутовим редуктором УП-40. Особливості: рівні краї палуби, дві вихлопні труби, важіль перемикання передач на лівому борту, руль і торпедо як у автомобіля ГАЗ-24. Ці особливості досить умовні, катери робилися різної комплектації.
“Гомелька”
Катер “Волга” подарований президенту США Ніксону
Випускались обмежені серії на експорт: “Волга-70” з рядним 6-ти циліндровим дизелем VolvoPenta потужністю 106 к/с та кутовою колонкою, а пізніше “Волга-275” з рядним 6-ти циліндровим турбодизелем VolvoPenta AQD40A потужністю 130 к/с і кутовою колонкою AQ-280. Крім того, виготовлялися штучні екземпляри для високих партійних та урядових чиновників з двигуном ЗМЗ-13 (від автомобіля “Чайка”) об’ємом 5.5л та потужністю 195 к/с.
Радянська промисловість масово випускала невеликі моторні човни для відпочинку та туризму. Ось як виглядали човнові станції 40-50 років тому назад.
Бензин тоді коштував копійки, а човен для радянського чоловіка був можливістю вдихнути свіже повітря свободи серед сірих буднів на шляху до комунізму, а також об’єктом для технічної творчості.
Катерів “Волга” було випущено відносно небагато (загалом до 1000шт), а на ходу залишилося зовсім мало. Більшість корпусів давно порізані на металолом, а решта догнивають на задвірках. За досить приблизними оцінками в Україні знаходиться не більше 25-30 одиниць, до сотні екземплярів у Росії, одиниці попадаються в країнах Балтії, Білорусії, а також в європейських країнах та Америці, де періодично після вдалої модернізації викликають фурор.
Більшість сучасних невипадкових власників катерів проекту 343 – люди ідейні, переважно дорослі, з технічним складом розуму і жагою до свободи. Для них унікальність, естетика і швидкість важливіші за комфорт і зручність.
Недоліки катерів “Волга” давно відомі: слабкі та витратні двигуни, збільшена осадка, необхідність періодичного очищення крил, недостатня маневреність та комфорт. Правда, багато вирішується завдяки бажанню та умілим рукам. Катер не годиться для охоти і рибалки, його стихія швидкість та широка водна гладь – тоді виникає захоплююче відчуття польоту. Це унікальне прогулянкове або роз’їзне судно. Воно так і проектувалося.
Відновлення, реконструкція і модернізація катера цілком можлива, але потребує часу, досвіду, ремонтної бази, хороших технічних навичок, розуміння гідродинаміки, немалих коштів, багато терпіння та естетичного відчуття. Відсутність однієї або кількох складових призводить до невдачі або недолугих рішень.
Якщо крила рівні та витримані кути встановлення, то навіть зі старими стоковими двигунами катер “Волга” дуже красиво виглядає на ходу.
На швидкості 60-65 км/год корпус катера повністю обсихає, видно верхню частину гребного вала, стабілізатор та кінчики носового крила, у воді залишаються нижня частина гребного вала, гвинт і центральна частина крил. Гідродинамічний опір мінімальний, катер летить над водою, залишаючи вузенький кільватерний слід без хвиль.
Для порівняння фото кільватерного сліду звичайного глісуючого катера. Наглядно видно, що значна частина потужності мотора витрачається на створення хвиль та піни.
Якщо сама ідея застосування підводного крила не втратила актуальності, то за 60 років після початку виробництва СПК, технічний прогрес пішов далеко вперед. Стали доступними нові бензинові та дизельні двигуни, електронні блоки керування, кутові колонки, редуктори, гребні гвинти, оливи, присадки, грунти, фарби, оздоблювальні матеріали, прилади, системи дистанційного керування і т.п. Все це дозволяє вдихнути нове життя в катер “Волга”. Особливо цікава тема конвертації сучасних автомобільних моторів, адже вони завдяки своїй масовості дешевше і легше в обслуговуванні. Успішно проводяться експерименти з електричними силовими установками. Але електричну тягу поки-що стримує ціна, вага АКБ та повна відсутність інфраструктури.
Конструктив “Волги” дуже вдалий і після хорошої модернізації катер легко розганяється до 80-90 км/год, а на крейсерській швидкості 55-60 км/год з повною загрузкою витрачає близько 20л бензину або 15л солярки, що є недосяжним для глісуючих катерів такої ж водотонажності. Крім того, “Волга” на крейсерському ходу завдяки своїм розмірам та крилам, практично не відчуває невелику хвилю (до 30-40см). Там, де пасажири звичйного моторного човна підстрибують та клацають зубами, “Волга” іде як лімузин по шоссе, злегка похитуючись та залишаючи хвилю під корпусом.
Відновлення і реконструкція може йти різними шляхами. Кожен художник бачить по-своєму. Хтось максимально зберігає автентичність, підкреслюючи вінтажність катера, а хтось робить його в техностилі, змінюючи зовнішній вигляд до невпізнаваності. Єдине, що не вітається – це груба і непродумана зміна конструкції, яка призводить до погіршення основних технічних характеристик і безпеки (обрізання крил, зміна розмірів корпусу, грубе порушення балансу ваги та ін.).